how to win friends and influence people


** saja nak kongsi buku yang saya dah baca ni...buku ni sgt menarik..byk benda baru yg sy pelajari dari buku ini...




Tajuk : How to Win Friends and Influence People
Bagaimana Memenangi Hati Kawan dan Mempengaruhi Orang Lain
(Edisi Bahasa Melayu)
Oleh : Dale Carnegie
Diterbitkan oleh : PTS PROFESSIONAL Publishing Sdn. Bhd.

** buku ini terbahagi kepada 4 bahagian:

1. teknik-teknik asas menangani manusia
2. enam perkara yang perlu dilakukan supaya orang lain menyukai kita
3. bagaimana memikat orang lain mengikut cara pemikiran kita
4. menjadi pemimpin : bagaimana mengubah sikap orang lain tanpa menyinggung atau membangkitkan kemarahan

** dalam buku ini juga disertakan dengan sebahagian daripada kisah hidup penulis yang berasal dari keluarga miskin. beliau akhirnya menjadi orang yang berjaya dalam kerjayanya.

** untuk berjaya kita mestilah bersungguh-sungguh
**kebiasaannya, untuk berjaya seseorang itu menghadapi pelbagai cabaran sebelum berada di zon selesa..

**slmt membaca..blh cari buku ni di kedai-kedai buku..terbitan PTS PROFESSIONAL Publishing Sdn Bhd...berbaloi!!! hehe :)

U get what U expect

You Get What You Expect

By Dr. Robert Anthony,
Author of
"Advanced Formula For Total Success"

Whatever you expect to happen is determined by the thoughts you dwell upon plus the intensity of the emotions behind those thoughts. It is worth repeating that our subconscious does not question the validity of the data we present to it. It merely processes it and attracts to us what we believe to be true.

If we are using imagery to change habit patterns, we must see ourselves acting and reacting the way we want to be in the future. It doesn't matter how we acted today or yesterday.

Once our subconscious gets hold of our new thought, our brain-mind, functioning together through our central nervous system, will take over and we will automatically assume the new behavior patterns. The key is to be able to picture or imagine the end result so vividly that it appears real.

We have learned that our subconscious mind functions in terms of goals or end results. Once the subconscious has accepted an idea, you can absolutely depend upon it to take you to that goal. If we will supply the end results, our subconscious will supply the "how to." It will show us how to reach that end result.

Think of the end results in terms of present possibilities. They must be seen so clearly that they seem real to your brain and nervous system. The ultimate aim of affirmation and visualization is to evoke the feeling that the goal is already achieved.

Feel as though it has already been achieved and your imagery will pull you toward the end result that you desire. Imagine it in as much detail as possible. Keep using the imaging process over and over again for the same goal. In the beginning, don't worry about whether you are putting in enough detail. Every time you visualize you will automatically incorporate more and more detail.

Always put yourself in the picture. See yourself involved in the activities
of your goal. If you do not put yourself in the picture, you may not be in
the end result. Suppose you want a new car - let's say a new BMW. You
visualize the car and faithfully infuse your imagery with emotion, detail
and repetition. And then, all of a sudden, a new BMW comes into your
life. You look out the window of your house and your neighbor is driving
a new BMW! You now have new BMW in your life, but you are not in it!
So, make sure you identify yourself with your goal.

All successful individuals have started with a picture held in their mind.
They visualized and affirmed what they wanted to be, to do and to have.
And then they instructed their subconscious with clarity and repetition.

*** source : my dad

--Wanita--

AURAT WANITA
Aishah R.A berkata bahawa Asma’ Binti Abu Bakar pernah masuk ke rumah Nabi SAW dengan berpakaian tipis, kemudian Nabi memalingkan mukanya sambil berkata ; “ Hai Asma’ ! Sesungguhnya perempuan apabila sudah datang waktu haidnya (sudah baligh) tidak patut dinampakkan badannya, kecuali ini dan ini – sambil menunjukkan muka dan dua tapak tangannya.” (Riwayat Abu Daud)
HIJAB
Hijab ertinya tabir, tirai atau dinding dan digunakan juga dengan ertikata perselindungan wanita di dalam Islam daripada pandangan lelaki ajnabi, yakni yang bukan mahram. Rasulullah SAW telah menerangkan bahawa wanita ialah aurat yang mesti diselindungkan.
Sebagaimana yang sesuai dengan fitrahnya, peranan wanita yang asasi ialah sebagai ibu, pembantu bagi suaminya dan pengasuh serta pendidik bagi anak-anaknya. Lapangan kegiatannya yang terpenting ialah di dalam lingkungan rumahtangga. Dia menolong memperkukuhkan sistem keluarga, sedangkan keluarga itu pula menjadi tapak atau asas bagi masyarakat atau peradaban. Hanya apabila ada hajat atau keperluan dari segi syar’ie sahaja, ia diharuskan keluar rumah, tetapi dengan menjaga peraturan-peraturan dan syarat-syarat tertentu yang ditetapkan oleh Allah di dalam syariatNya.
Wanita-wanita Islam memainkan peranan yang tidak kurang pentingnya daripada lelaki, tetapi banyak di dalam perselindungan. Dengan ini, kemuliaan dan kehormatan mereka terpelihara, lelaki pun terselamat daripada fitnah mereka, yakni terselamat daripada tergoda. Maka kesucian hidup pun dapat dipelihara di dalam masyarakat.
Allah berfirman Surah Annur 30
maksudnya :
30. Katakanlah (Wahai Muhammad) kepada orang-orang lelaki Yang beriman supaya mereka menyekat pandangan mereka (daripada memandang Yang haram), dan memelihara kehormatan mereka. Yang demikian itu lebih suci bagi mereka; Sesungguhnya Allah amat mendalam pengetahuannya tentang apa Yang mereka kerjakan.
Allah berfirman: Surah Annur 31
mafhumnya :
31. dan Katakanlah kepada perempuan-perempuan Yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang Yang haram), dan memelihara kehormatan mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali Yang zahir daripadanya; dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya Dengan tudung kepala mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka, atau bapa mereka atau bapa mertua mereka atau anak-anak mereka, atau anak-anak tiri mereka, atau saudara-saudara mereka, atau anak bagi saudara-saudara mereka Yang lelaki, atau anak bagi saudara-saudara mereka Yang perempuan, atau perempuan-perempuan Islam, atau hamba-hamba mereka, atau orang gaji dari orang-orang lelaki Yang telah tua dan tidak berkeinginan kepada perempuan, atau kanak-kanak Yang belum mengerti lagi tentang aurat perempuan; dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa Yang tersembunyi dari perhiasan mereka; dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, Wahai orang-orang Yang beriman, supaya kamu berjaya.
Ayat di atas ini juga melarang wanita-wanita beriman daripada mendedahkan aurat atau perhiasan mereka (sama ada bentuk tubuh atau barang-barang perhiasan yang dipakai seperti gelang) di hadapan orang yang tidak dibolehkan memandang aurat atau hiasan mereka. Aurat wanita adalah seluruh tubuh badan kecuali muka dan tapak tangan.
Perempuan yang beriman dilarang memukul kaki agar diketahui periasan yang mereka sembunyikan, seperti gelang kaki. Para ulama fiqh juga telah menarik kesimpulan secara qiyas bahawa jikalaulah dilarang wanita beriman daripada berbuat demikian, maka suara wanita itu lebih-lebih lagi mendatangkan fitnah kepada lelaki ajnabi daripada bunyi gelang kaki. Pengaruh suara perempuan ke atas hati lelaki memang diakui juga oleh ahli-ahli psikologi moden. Oleh itu, apabila ada keperluan maka janganlah mereka bertutur kepada lelaki ajnabi itu dengan melunakkan suara agar tiada tergoda lelaki yang di dalam hatinya ada penyakit.
Firman Allah SWT : Surah Al Ahzab 32
mafhumnya :
u 32. Wahai isteri-isteri Nabi, kamu semua bukanlah seperti mana-mana perempuan Yang lain kalau kamu tetap bertaqwa. oleh itu janganlah kamu berkata-kata Dengan lembut manja (semasa bercakap Dengan lelaki asing) kerana Yang demikian boleh menimbulkan keinginan orang Yang ada penyakit Dalam hatinya (menaruh tujuan buruk kepada kamu), dan sebaliknya berkatalah Dengan kata-kata Yang baik (sesuai dan sopan).

Sifat-sifat pakaian wanita islam
1. ** Menutup aurat dan perhiasan seperti yang dikehendaki Syara’.
2. ** Pakaian itu janganlah sempi atau ketat sehingga menampakkan bentuk tubuh
3. ** Pakaian itu tidak terlalu nipis
4. ** Pakaian itu tidak menyerupai pakaian lelaki
5. ** Pakaian itu tidak menyerupai pakaian wanita kafir atau musyrik
6. **Pakaian itu bukan untuk bermegah-megah dan menunjuk-nunjuk
7. ** Pakaian itu tidak menarik perhatian
Hukum aurat dan hijab ini ialah untuk memelihara kehormatan, kesucian, dan kemuliaan orang-orang yang beriman, lebih-lebih lagi kaum wanita.
p/s : sedikit perkongsian daripada artikel yang sy dapat..

G-A-R-A-M

Dalam hadis nabi, ada disebutkan tentang garam. "Garam penghulu kepada lauk-pauk."
Betapa garam asalnya dari laut, apabila disejatkan menghasilkan kristal garam. Unsur tanah terdapat di dalamnya kerana dasar laut juga adalah tanah. Sebab itu garam juga diperoleh dari bukit dan dikenal sebagai garam bukit.

Kegunaan garam

1.Membuang busuk ikan. Ikan apabila sudah lama terdedah di darat akan menjadi busuk. Untuk menghilangkan hanyir ini, ikan diredam dalam air garam.

2.Merendam kerang supaya hilang tahinya. Dalam kaedah perubatan Islam, sesuatu perkara yang buruk diubat dengan asalnya. Kerang berasal dari laut, dan garam digunakan untuk meneutralkan keburukannya (tahi).
3.Mengurang tahap kemasinan ikan masin. Ikan kering yang terlalu masin boleh dikurangkan kadar kemasinannya dengan merendam dalam air garam juga.

4.Mengubat ghout. Ghout disebabkan pemakanan makanan laut yang berlebihan. Orang yang tinggal berhampiran pantai boleh menanam badan dalam pasir laut. Bagi mereka yang tinggal di bandar, garam kasar digoreng dan didemahkan di tempat sakit ketika garam masih panas.

5.Merawat cirit-birit. Direa boleh diubat dengan meminum air yang dicampur sedikit garam.

6.Merawat mabuk perjalanan. Sesetengah orang akan mengalami mabuk perjalanan setelah melepasi tempoh tertentu. Untuk merawat mabuk perjalanan, garam dicampur madu dan air dan diminum sebelum memulakan permusafiran.

7.Garam diguna untuk merawat kegatalan. Air yang dicampur garam disapukan pada kulit yang gatal.

8.Menambah imuniti badan akibat perubahan hawa/angin. Hal ini berlaku di sesetengah tempat di negeri Arab. Misalnya pelajar Malaysia yang berkunjung ke Arab akan mengalami alahan terhadap hawa/angin tempat baharu. Air garam diminum sebagai ubatnya.

9.Menghilangkan penat kerana kerja berat. Amalan orang-orang Melayu tradisional yang bertani, bersawah atau bertukang ialah meminum air sejuk yang dicampur garam.

10.Mengelak sihir/gangguan jin bagi mereka yang bermalam di hutan. Garam adalah sumpahan jin. Garam yang dijampi dengan Al-Fatihah (sekali) dan ayat al-Kursi (ayat 255 surah al-Baqarah – 7 kali) ditabur di sekeliling khemah.

11.Mengelak gangguan syaitan/jin kepada bayi. Ada ketikanya bayi menangis waktu malam disebabkan dia nampak syaitan, bukan kerana lapar. Untuk mengatasi masalah ini, garam dicampur dengan bawang merah, bawang putih dan lada hitam. Campuran itu diletak dalam gelas/cawan/bekas yang terbuka. Bekas itu diletakkan di bahagian kepala bayi.

12.Mengelak panahan iblis bagi lelaki yang beristeri kerana bekerja di kawasan hutan. Petua Melayu tradisional apabila ke hutan mereka akan terserempak dengan jin yang menjelma sebagai perempuan bogel di sungai. Akibatnya mereka teringat-ingat kepada jelmaan makhluk itu sehingga mengabaikan isterinya. Cara mengatasinya sama seperti yang dinyatakan dalam nota 10.

13.Mengubat orang yang diganggu jin. Bagi orang dewasa yang dikhianati (disihir) cara mengubatnya ialah dengan meletakkan garam yang dijampi dengan al-Fatihah di perdu lidah. Perdu lidah ialah bahagian bawah lidah yang apabila diangkat akan nampak urat hijau lidah.

p/s : i got this from my friend via email..

Back to Home Back to Top ~ SiNaR iMaN ~. Theme ligneous by pure-essence.net. Bloggerized by Chica Blogger.