Sekali Lagi

Salam Jumaat! 16 Muharram 1434H,




subhanallah, dah dua malam bulan penuh
 Alhamdulillah, diberi kesempatan memanfaatkan pagi Jumaat ini dengan menghadiri meeting seawal jam 9 pagi. Satu perbincangan yang mengasah pemikiran, membuatkan diri untuk terus berfikir serta membawa diri untuk bertindak, bukan sekadar melihat.

Teringat kembali pesan seorang ustaz, didik diri untuk berfikir, jangan biarkan diri berfikir perkara remeh, hanya berfikir apakah baju pilihan yang ingin dipakai esok, warna apa yang menjadi pilihan, makanan apa yang sedap untuk lunch nanti, cafe mana lagi yang belum singgah dan sebagainya.

Allahuakbar. syukur tak terhingga berada di Taman Ilmu dan Budi, menjalani waktu-waktu terakhir as an undergaduate student.

Setiap insan sukakan kebaikan, mahukan yang terbaik, impikan untuk jadi yang terbaik. Ada niat alhamdulillah, tambahkan lagi dengan tindakan. Kadang-kadang terleka, kadang-kadang tersasar tapi jangan biarkan terus hanyut.


You can make a change, it's your choice!

Ya Allah kami mohon keampunan dariMu.


p/s : tajuk hanya melahirkan rasa, coretan SI sekali lagi terlalu random, coretan biasa-biasa dari insan biasa yang ada secebis minat untuk penulisan.


^____^

"Ciri orang yang beradab ialah dia sangat rajin dan suka belajar, dia tidak malu belajar daripada orang yang berkedudukan lebih rendah darinya" ~ Confucius

1434H

Alhamdulillah..Alhamdulillah..Alhamdulillah 'ala kulli hal wa ni'mah.

Lama rasanya tidak menulis di sini. Pantas sungguh masa bergerak, andai tidak berlari kita ketinggalan. Rugi.

Tanggal 1 Muharram. SI masih dalam pembacaan buku Prof Muhd Kamil "Bersyukur Saat Diuji". Melewati laman KOSMO!Online terjumpa kisah beliau : Impian Menetap Di Madinah Tercapai .

Ada orang tanya, "kenapa suka baca travelog?". Terdiam menyusun kata mencari jawapan. Jawapannya kemudian ditemui dari buku "Bersyukur Saat Diuji".

Di sebalik tabir kehidupan insan-insan lain terdapat peringatan, terguran dan didikan daripada Allah agar kita sentiasa memperbaiki diri untuk menjadi hambaNya yang terbaik
-komentar salah seorang pembaca draf asal buku "Bersyukur Saat Diuji"-


Hari ini 5 Muharram 1434H, sudah lima hari memasuki tahun baru. Lama rasanya bercuti. Tahun baru orang tanya azam baru. Ummi pesan azam baru jangan tunggu tahun baru, azam itu kena bina selalu.

Kita manusia tak lari dari kesilapan, setelah sedar akan satu kesilapan diri terus azam untuk tidak mengulanginya. Usaha ke arah kebaikan.

belum terlambat lagi rasanya :)
source : Spirituality & Islamization Secretariat, SRC IIUM

Ujian datang dan pergi. Kebiasaannya, ujian itu dianggap yang susah, sakit, musibah, sedangkan yang baik dan bagus itu juga ujian buat kita, ujian keimanan pada Allah yang Esa.

Pesan seorang ustaz, tawakkal itu sangat penting, kebergantungan pada Allah kena tinggi.



My dear brothers and sisters, please recite this dua' everyday. Its good if you could memorize :)



source : Spirituality & Islamization Secretariat, SRC IIUM

Doa kena berterusan. Kata seorang kawan, jangan bermusim ^_^



** bercampur baur coretan kali ini >.<


Back to Home Back to Top ~ SiNaR iMaN ~. Theme ligneous by pure-essence.net. Bloggerized by Chica Blogger.